Skip to main content

Humor i markedsføring: Et effektivt redskab til at skille sig ud

Ved at bruge humor i markedsføring skaber man en katalysator for opmærksomhed, som giver en stærk forbindelse til den ønskede målgruppe. I denne udgave af Grobowski Insights dykker vi ned i, hvorfor humor får jeres budskaber til at gøre indtryk, så de adskiller sig fra mængden.

Når vi i Grobowski pitcher kampagneidéer til vores kunder, er vi ikke bange for at bruge humor som et bærende element i en kampagne. Og det er der en rigtig god grund til. For humor virker nemlig særdeles effektivt i markedsføring. Det viser en række undersøgelser, som vi her vil give jer indsigt i.

Ned med paraderne

Humor har en helt unik evne til at tiltrække opmærksomhed og skabe troværdighed. Det understøttes af data fra en global undersøgelse fra 2021 foretaget af analyseinstituttet Nielsen med i alt 40.000 respondenter. I undersøgelsen har respondenterne rangeret forskellige parametre i reklamer i forhold til at skabe troværdighed, hvor højdespringeren er humor. 49% af respondenterne i undersøgelsen mener nemlig, at humor er det, der skaber mest troværdighed i reklamer, mens familieorienterede (47%) og værdiorienterede (43%) reklamer rangeres som henholdsvis nummer to og tre.[1]

Som mennesker er vi naturligt tiltrukket af noget, der får os til at grine eller smile, og derfor kan humor hjælpe med at skabe et stærkt førstehåndsindtryk i markedsføring. Humor fungerer med andre ord som en form for blødgører, der får målgruppen til at sænke paraderne. Når målgruppen har et smil på læben, er de mere tilbøjelige til at være åbne og mindre tilbøjelige til at være i opposition til budskaber.

Nemt at huske

Et andet vigtigt element i markedsføring er, at målgruppen rent faktisk husker de budskaber, de bliver eksponeret for i markedsføringen. Det bliver bakket op i en undersøgelse fra 2023 foretaget af marketingskonsulenthuset System1, som viser, at 90% er mere tilbøjelige til at huske en sjov annonce.[2] Det handler om det grundlæggende i at skabe varige indtryk, hvor humor kan spille en afgørende rolle i at sikre, at et budskab fastholdes i forbrugernes hukommelse.

En analyse af den globale data-, indsigts- og konsulentvirksomhed Kantar fra 2020 viser desuden, at 75% foretrækker reklamer, der får dem til at grine.[3] Humor skaber en positiv følelse, som ikke kun gør en reklame mindeværdig, men også fremmer en bedre modtagelse af kampagnebudskaber.

90%

er mere tilbøjelige til at huske en sjov annonce

Undersøgelse af marketingkonsulenthuset System1 (2023)

Skaber en stærk følelsesmæssig forbindelse

Humor vækker følelser, og når forbrugerne oplever positive følelser i forbindelse med en virksomhed, bliver der skabt en stærkere følelsesmæssig forbindelse. Det kan resultere i en mere positiv opfattelse af et brand og øge sandsynligheden for, at forbrugerne vælger en virksomhed til frem for konkurrenterne. Det bliver også underbygget i en undersøgelse for reklamebureauet Envision foretaget af dataindsamlervirksomheden Norstat i 2021 understreger, at hele 86% mener, at humor er afgørende for at gøre en reklame god.[4]

Det står dog i kontrast til den lavere andel på kun 25% i samme undersøgelse, som mener, at reklamer får dem til at grine. For det indikerer, at selvom humor kan være et effektivt redskab i markedsføring, er det vigtigt at være opmærksom på, at humorelementers virkning i markedsføring kan variere afhængigt af eksempelvis kulturelle forskelle, målgruppens forskellige segmenter og det specifikke produkt eller den service, der markedsføres.

At finde den rette balance og tone er derfor afgørende for at sikre, at humoren resonerer positivt med målgruppen og styrker brandets position på markedet. Derfor er det ofte relevant med en nærmere analyse af målgruppen for at tilpasse humoren i markedsføringen, så det kan skabe en større effekt i målgruppens modtagelse. En målgruppeanalyse er dermed en god metode til at sikre, at markedsføringen appellerer til forbrugernes sans for humor.

75%

foretrækker reklamer, der får dem til at grine

Undersøgelse af den globale data-, indsigts- og konsulentvirksomhed Kantar (2020)

Større sandsynlighed for at gå viralt

Humoristisk indhold har desuden en bemærkelsesværdig evne til at sprede sig hurtigt og bredt på sociale medier. Når noget opfattes som sjovt, er folk nemlig mere tilbøjelige til at dele det med deres netværk, hvilket øger rækkevidden af markedsføringsbudskabet. Analysen fra System1 bekræfter netop det, da 80% er mere tilbøjelige til at anbefale et sjovt brand – og intet mindre end 91% i undersøgelsen ønsker, at brands er sjove.

I et konkurrencepræget marked kan humor dermed hjælpe en virksomhed med at differentiere sig fra deres konkurrenter. Analysen fra System1 viser i den forbindelse, at 72% vil vælge et humoristisk brand frem for konkurrenterne. Det understreger, at hvis forbrugerne forbinder en bestemt virksomhed med noget underholdende, kan virksomheden adskille sig fra mere konventionelle konkurrenter, som ikke formår at skille sig ud. Så næste gang I overvejer mulige tilgange til jeres næste markedsføringskampagne, skal I ikke undervurdere kraften af et godt grin.

72%

vil vælge et humoristisk brand frem for konkurrenterne

Undersøgelse af marketingkonsulenthuset System1 (2023)

Lad os hjælpe jer

Vi håber, at det nu står endnu mere klart, at humor ikke kun er en mulighed, men nærmere en nødvendighed for langt de fleste virksomheder, hvis de ønsker at trænge igennem støjen og differentiere sig i markedet. Vi forstår vigtigheden af at bringe et smil på læben hos jeres målgruppe, og vi er dedikerede til at hjælpe jer med at indarbejde humor effektivt i jeres markedsføring.

Vores erfarne team af kreative sjæle og marketingeksperter er klar til at skabe markedsføringstiltag, der engagerer jeres målgruppe gennem underholdning. Så er I klar til at tage jeres markedsføring til nye højder med et strejf af humor, så kontakt os allerede i dag, og lad os begynde rejsen mod at gøre jeres markedsføring mindeværdig og effektfuld ved hjælp af humor.

Lad os give 3 eksempler på, hvor vi har skabt gode resultater med humor i markedsføring

Ja tak, ring mig op!

    Når data taler for sig selv: Derfor skal du bruge videomarkedsføring som vækstmotor