For at skabe et stærkt brand er det vigtigt at skabe et logodesign, der appellerer til din målgruppe. Til trods for det fravælger mange virksomheder at bruge ressourcer på at designe et logo og styrke virksomhedens visuelle identitet. Men det behøver ikke at være raketvidenskab at designe et logo, og vi har derfor udarbejdet en række simple tips til, hvordan du får skabt det perfekte logodesign.

Det kan være en udfordring at skulle finde eller designe et logo til sin virksomhed – især hvis man ikke selv er uddannet inden for det grafiske felt. Det kræver flere års erfaring og grafisk indsigt at skabe overenstemmelse mellem en virksomheds identitet og det visuelle udtryk gennem et logo. Men selvom det kan være svært, så er det muligt at gøre en stor del af forarbejdet  og finde frem til det helt perfekte logodesign selv. Vi har udarbejdet en række tips til at gøre netop dette.

Før du starter
Inden du påbegynder arbejdet med at designe dit nye logo, bør du fastsætte din virksomheds identitet. Det er nemlig identiteten, som skal danne udgangspunktet for dit nye design. Efterhånden som du får en idé om, hvad dit brand handler om, vil det blive markant nemmere for dig at finde ud af, hvilke valg du skal gøre dig med henhold til et design, der komplementerer og fuldender dit brand. Helt kort kan du spørge dig selv om:

  • Hvorfor startede vi virksomheden?
  • Hvilke ord beskriver virksomheden?
  • Hvad gør os specielle?
  • Hvad er vores vision?

Tag derudover udgangspunkt i de produkter, som din virksomhed sælger. Alt efter om det er eksklusive designmøbler, futuristisk teknologi, økologisk mad eller billige discountvarer bør dette komme til udtryk i logodesignet. På den måde opnår du størst effekt hos målgruppen.

Find inspiration
En af de bedste måder at finde et nyt logo på er ved at kigge efter, hvad der allerede findes og virker. Find en række eksempler på eksisterende logoer, som du finder attraktive. Det kan være både enkelte elementer af et logo eller logoet som helhed. Men på samme tid bør du finde andre logoer, du ikke kan lide, og notere hvorfor det er tilfældet.

Du skal ikke søge at kopiere andre logoer, men det er en fin idé at finde inspiration, som kan hjælpe til at skabe et unikt logo selv. Derudover kan du have øje for, hvilke trends der er inden for logodesign på nuværende tidspunkt.

Find din farve
Valget af farve og skrifttype er essentielt, når det gælder logodesign. Farvevalg skal derfor være i tråd med dit brands identitet. Husk, at bestemte farver fremkalder bestemte følelser. Hvid forbindes ofte med renhed, simplicitet og klarhed, mens blå udtrykker professionalisme, tryghed og erhverv. Tænk derfor over, hvilke farver der skal indgå i dit logos farvepalette.

  • Sort udtrykker eksklusivitet, modernitet og luksuriøsitet. Kombineret med hvid kan farven indgå i et minimalistisk logo.
  • Rød udtrykker passion, kærlighed, glæde og vrede. Et godt valg, hvis dit brand er støjende, ungt og skal skille sig ud.
  • Gul forbinder de fleste med discount, men farven udtrykker også følelser såsom munterhed, tilgængelighed og prisbevidsthed.
  • Orange er sjældent brugt, til trods for at den er energisk og skiller sig ud. Det er derfor også en farve, der afspejler mod.
  • Grøn er en fleksibel farve, der blandt andet afspejler miljøvenlighed og natur, hvorfor de fleste økologimærker netop er grønne.
  • Brun er et utraditionelt valg, men alligevel et perfekt match, hvis du søger et udtryk, der er råt, retro eller maskulint.


Logoer designet af Grobowski til Loco Bar og Svajerpudseren.

Grobowski har gennem tiden lavet utallige logodesigns. Én af de ting, vi altid lægger vægt på, er, at logoet skal udtrykke virksomhedens identitet. For eksempel designede vi et logo til Loco Bar i Aarhus. På spansk betyder loco ‘vildt’, ‘hektisk’ eller ‘skørt’, hvilket også kom til udtryk i logoet i form af masser af liv og skørhed.

Vi designede også logoet til Svajerpudseren, der er Aarhus’ cyklende vinduespudser. Her fremgår produktet tydeligt i form af en cykel og vinduespudser-grej. Da vi designede logoet for Svajerpudseren skulle det udtrykke miljøvenlighed. Derfor valgte vi også den grønne farve – et naturligt valg, siden grøn signalerer tanker om natur og miljø.

Vi har samlet 21 logoer her, som vi står bag – se case.

Valg af skrifttype
Dit valg af skrifttype kan sammenlignes med at vælge tøjstil. For det meste vælger du en mundering, som er præsentabel i en bestemt situation eller repræsenterer din personlighed. Det samme gør sig gældende, når det kommer til dit valg af skrifttype til din virksomheds logo. Den kan udtrykke alt fra seriøsitet og professionalisme til flyvskhed og kreativitet. Alle er lige effektive, hvis de kombineres med den rigtige identitet.

Skrifttypen skal kommunikere din virksomheds kvaliteter. På samme tid skal det være læsbart. Hold dig væk fra standardskrifttyper som Comic Sans, Times New Roman eller Calibri. Vælg i stedet mellem skrifttyper fra eksempelvis DaFont, som tilbyder tusindvis af skrifttyper, som du kan downloade helt gratis. Oftest findes de gratis skrifttyper dog kun i en almindelig og fed udgave. Alternativt kan du benytte Adobe Typekit, som man dog skal betale for.


DaFont tilbyder et hav af skrifttyper, som kan downloades til både Windows og Mac.

Tag eventuelt et kig på ovenstående hjemmesider for at danne et overblik over mulige skrifttyper. Dernæst kan du forsøge dig frem med nogle af dem. Skab overenstemmelse mellem skrifttype og identitet – et luksuriøst logo kan eventuelt bestå af en minimalistisk skrifttype, mens et kreativt logo kan benytte sig af de mere spraglede typer.

Klik her for at se flere eksempler på logodesigns, der udnytter farver og skrifttyper for at skabe en identitet.

Få professionel hjælp
Den bedste løsning er i sidste ende at få en professionel grafiker til at designe dit nye logo. På den måde sikrer du en overenstemmelse mellem din virksomheds visuelle udtryk og identitet. Grobowski har flere års erfaring med at designe logoer og visuelle identiteter for en lang række virksomheder. Har du brug for nye logodesigns? Kontakt os for at høre mere.