Skip to main content

Østdanmark vs. Vestdanmark: Et lille land med store forskelle

Selvom Danmark ikke fylder meget på verdenskortet, er der alligevel markante forskelle på, om man bor øst eller vest for Storebælt. Og de forskelle kan have stor betydning for, hvilke overvejelser du skal gøre dig i forhold til markedsføring. Lad os hjælpe dig med at fintune dit marketingkompas, så du rammer øst og vest helt præcis, når du bevæger dig ud på din næste markedsføringsrejse.

Vi har sat gang i tandhjulene i Gallups database for at trække interessante indsigter ud om befolkningen i øst og vest, som kan hjælpe dig i dine markedsføringsindsatser. Nogle pointer bekræfter formentlig de stereotyper, du allerede har dannet i dit hoved, mens andre forhåbentlig vil overraske dig.

Under alle omstændigheder er det altid godt at få sin mavefornemmelse be- eller afkræftet, så du får vished for, om din tilgang giver mening eller bør justeres, så du øger sandsynligheden for at ramme plet hos den ønskede målgruppe.

Bekvemmelighed, bekvemmelighed, bekvemmelighed

Dykker vi ned i de regionale forskelle på Øst- og Vestdanmark, bliver det meget tydeligt, at personer i Østdanmark i høj grad prioriterer bekvemmelighed i deres tilværelse. De spiser oftere færdigretter og henter take away langt hyppigere end personer i vest. Personer i øst får tilmed leveret måltidskasser til døren 74% oftere og drikker kaffe to-go 164% oftere end personer i vest. Markedsfører du et produkt, der er med til at gøre hverdagen nemmere, appellerer det altså især til personer i øst.

164%

Så meget mere to-go kaffe drikker personer i Østdanmark sammenlignet med personer i Vestdanmark

Betalingsvilligheden for bekvemmelighed er altså stor mod øst, og helt generelt betaler man naturligvis selvfølgelig også mere for bekvemmelighed. Det er formentlig en af årsagerne til, at bekvemmelige produkter eller services stortrives øst for Storebælt. For kører man en tur over Storebæltsbroen, stiger husstandenes månedlige rådighedsbeløb også med 7% i gennemsnit.

Henter kaffe to-go (antal dage om året)

Kilde: Index Danmark/Gallup

Hurtigere til at gribe tendenser

Man kan ikke ligefrem sige, at podcasts er et nyt fænomen længere. Men vi skal ikke mere end et lille årti tilbage i tiden, før genren for alvor vandt popularitet herhjemme. Det er alligevel personer i øst, der lytter klart mest til podcast sammenlignet med vest. Faktisk lytter de 39% oftere til podcast, og det er en interessant forskel, hvis du tænker forskellige genrer ind i din markedsføring. For i dag eksperimenterer flere og flere virksomheder nemlig med podcasts til markedsføring, og her er personer i øst altså klart mest modtagelige.

Hvis du har en idé om, at personer øst for Storebælt er langt fremme, når det gælder for eksempel plantebaseret mad. Ja, så har du helt ret. Vi kan se, at personer øst for Storebælt spiser vegetarretter 60% oftere end personer i vest. Det kan blandt andet indikere en større interesse for sund livsstil og en øget bevidsthed om bæredygtighed øst for Storebælt. Skal du for eksempel markedsføre plantebaserede fødevarer, er der altså et klart større potentiale for gennemslagskraft øst for Storebælt, hvis du i første omgang er begrænset til at prioritere de lavthængende frugter (indsæt: far-latter her).

Lytter til podcast (antal dage om året)

Kilde: Index Danmark/Gallup

Hænderne godt skruet på

Kører vi derimod i vestgående retning på Storebæltsbroen, møder vi et folkefærd, der virkelig elsker en god søndagstur i det lokale byggemarked. Her bruger man for eksempel 20% mere tid på havearbejde, mens man foretager mindre reparationer i hjemmet 12% oftere end personer i vest. Hvor man i den ene del af Danmark gerne betaler ekstra for bekvemmelighed, vil man i den anden del af landet gerne gøre tingene selv.

I forhold til markedsføring kan det være en relevant pointe, hvis du for eksempel sælger køkkener i hele landet og skal lave en regional vægtning i markedsføringen af saml-selv-løsninger over for fuld montering af køkkener.

12%

Så meget hyppigere foretager personer i Vestdanmark reparationer i hjemmet sammenlignet med personer i Østdanmark

Apropos det at arbejde med hænderne, tænker du måske, at personer i hovedstadsområdet dominerer trenden med håndarbejde – altså at sy, strikke, hækle eller brodere. Men det gør sig faktisk ikke helt gældende. Netop håndarbejds-trenden (eller måske rettere renæssancen) er fortsat mest udbredt vest for Storebælt, hvor man finder symaskinen eller strikkepindene frem 22% oftere.

Det kan indikere tilfredsstillelsen i at lave noget fra bunden med sine egne hænder, men det kan også ses ud fra et bæredygtigt incitament, fordi man producerer sit eget tøj, så man med større sandsynlighed gemmer og bruger tøjet i længere tid.

Foretager mindre reparationer i hjemmet (antal dage om året)

Kilde: Index Danmark/Gallup

Fra mavefornemmelse til viden

Vi har nu forsøgt at vise nogle af de regionale kontraster, der eksisterer i et lille land som Danmark. Det bliver tydeligt, at data kan give meget konkrete svar på mange af de ting, vi søger, mens andet i stedet giver os nogle brugbare indikationer, som vi kan læse ind i den ønskede målgruppe.

Under alle omstændigheder er data om målgruppen bedre end ingen data. For ellers vinder mavefornemmelsen over viden, og det er sjældent den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde til at ramme plet hos målgruppen.

Ræk ud til os for flere indsigter – om dit marked og dine målgrupper

Hos Grobowski har vi adgang til Index Danmark/Gallup. Det betyder, at vi har mulighed for at segmentere helt skarpe målgrupper for vores kunder, så vi for eksempel kan blive klogere på målgruppens demografi, forbrug, interesser, aktiviteter, holdninger og meget mere.

Tag kontakt til os allerede i dag for en uforpligtende snak om mulighederne, så vi kan hjælpe jer med værdifulde indsigter og strategiske overvejelser om jeres marked og forskellige målgrupper.

Ja tak, ring mig op!

    Grobowski åbner kontor i Stockholm