Uanset om du ønsker at skabe grafisk indhold til en reklame, sociale medier eller et magasin, er grafisk design et effektivt virkemiddel. Men det er ikke nemt. Alt lige fra valg af typografi, farve og størrelsesorden skal gå op i en højere enhed. Grafisk design er en kompleks verden, som kræver mange års erfaring for at opnå gode resultater. Men et sted skal man jo starte, og derfor har vi hos Grobowski udformet en række gode råd til, hvordan du opnår succes med grafisk design i din virksomhed.

1. Tænk ud af boksen
Først og fremmest er det vigtigt at tænke ud af boksen, når man arbejder med grafisk design. Pas på med at bruge typiske ikoner og symboler. Fokusér i stedet på at skabe et originalt design. Udnyt kreativiteten og eksperimenter med nye design og kombinationer. Vigtigst af alt skal det grafiske indhold skille sig ud.

2. Vær altid designmæssigt konsekvent
Det er vigtigt, at det samme grafiske udtryk bibeholdes i hele produktet. Hvis der sker for mange skift, forvirrer det læseren og ødelægger produktets brand. Derfor er det også essentielt at gøre brug af samme typografier. Ønsker man at skabe lidt diversitet, bør man benytte sig af andre variationer af typografien – f.eks. italic og bold. En god idé kan være at benytte andre skrifttyper i overskrifter.

3. Simplicitet fremmer forståelsen
’Keep it simple’ er nøgleordet inden for den grafiske verden. Hvert element i designet skal være der af en grund. Desuden skal antallet af farver, former og skrifttyper holdes på et minimum. Udnyt kontraster og farvekombinationer til at gøre teksten skarp og letlæselig. Det vigtigste er at fange modtageren. På den måde skaber du opmærksomhed omkring dit produkt.

4. Udnyt farverne
For at gøre arbejdet lettere, er det smart at vælge op til tre primære farver at arbejde ud fra og dernæst tre sekundære. Farverne bør både være kontrast- og komplementærfarver. Du kan desuden bruge forskellige toner af samme farve for at gøre farvebrugen konsekvent. For eksempel kan en flaskegrøn bruges som baggrund og en pastelgrøn som skrifttype. Tænk desuden varme og kolde farver ind i det grafiske udtryk.

5. Husk størrelsesordener
For at fremme forståelsen, kan man med fordel anvende skala i både skrift, figurer eller kompositoriske elementer. Ved at give elementerne en proportional vægt, giver det et grafisk udtryk, der fremmer vigtigheden af bestemte ord eller sætninger. Brug eventuelt forskellige skrifttyper i stedet for udelukkende at veksle mellem fed skrift eller kursiv.

6. Vælg den rigtige skrifttype
Ofte undervurderes vigtigheden af at vælge den korrekte skrifttype til forskellige formål. Går man eksempelvis efter et traditionelt udseende, bør man måske vælge skrifttypen Serif, som har fødder, hvorimod Sans Serif har et mere moderne og organisk udtryk uden fødder. Går man efter et mere dekorativt udseende, bør man eksempelvis vælge Script eller Display-skrifttyperne.

Hos Grobowski hjælper vi vores kunder med at finde frem til den perfekte grafiske profil til både hjemmesider, reklamer og andet indhold. Uanset hvilken grafisk opgave, der er tale om, finder vi frem til den ønskede løsning.