Vi ser dem alle vegne i både trykte og digitale udgaver. Men det er ikke alle, der fanger vores opmærksomhed. En god annonce kræver en gennemtænkt strategi inden for både design, målgrupper og distribution. Det kan være svært at overskue, hvilke specifikke elementer, der er vigtige, når annoncer skal produceres. Derfor har vi her samlet 7 gode råd, så du får mest muligt ud af dine annoncer.

Annoncering er en af de mest almindelige og mest anvendte former for markedsføring. De skal gerne påvirke modtagerens viden, holdning og handlinger. Flere og flere bruger i disse tider penge på annoncer, og ifølge Kulturministeriets rapport ’Mediernes udvikling 2018’ er annoncemarkedet steget med 127 millioner kroner fra 2016 til 2017. Samlet set ligger annonceomsætning i Danmark på over 13,4 milliarder kroner. Men selvom der bruges flere penge på annoncer, er det ikke alle, der får den ønskede opmærksomhed. Vi har her samlet nogle af de vigtigste områder, som du bør overveje, når dine annoncer skal udformes.

Definér din målgruppe
Som det første skal målgruppen for din annonce defineres. Hvem har brug for dit produkt eller din service, og hvilke behov har de? En af de mest almindelige fejl er, at man vil kommunikere til alle, hvilket i sidste ende kan resultere i, at man ikke kommunikerer direkte til nogen. Med en afgrænset og velovervejet målgruppe er det muligt at målrette kommunikationen specifikt til dem, der egentlig er interesseret. Når målgruppen er identificeret er det nemmere at finde det rette medie, hvori annoncen skal placeres. Først skal du vurdere, hvilken medieplatform der er relevant for din annonce. Om det er magasiner, dagblade, online medier osv. Herefter kan du mere specifikt undersøge, hvilket medie der inden for platformen er bedst egnet.

Top-of-mind branding
En annonce skal brandes på en måde, så virksomheden bliver en del af kundernes bevidsthed, en såkaldt top-of-mind branding. Top-of-mind handler om genkendelighed hos modtageren, og derfor er det vigtigt at skabe en røde tråd i markedsføringen. Logo, farver, skrifttyper og værdier skal gå igen i alt materiale – også i dine annoncer. På den måde vil din annonce i højere grad plante sig i modtagerens hukommelse.

Less is more
Det er vigtigt, at din annonce er overskuelig for modtageren, så dine egne budskaber ikke kæmper om opmærksomheden. Indeholder annoncen for mange informationer, kan det i sidste ende virke uoverskueligt. Langt de fleste annoncer, som rent designmæssigt fremstår vellykket, er ofte dem, der ikke har udnyttet hver en millimeter. Antallet af budskaber afhænger af annoncens størrelse, men som hovedregel bør annoncen maksimalt indeholde tre budskaber. Man siger, at det er den uudnyttede plads, som udgør selve designet, og derfor er det en god idé at gå efter talemåden: Less is more.


Thorsen Møbler gør i sin annonce brug af få budskaber, der gør annoncen overskuelig for modtageren.

Billeder som blikfang
Billeder siger mere end 1000 ord, og sådan er det også på annoncemarkedet. Det kan betale sig at tænke nøje over valget af billeder, når din annonce skal produceres. Det er vigtigt, at billederne ikke blot bliver brugt som fyld. De skal have en dybere mening og tilføje annoncen merværdi. Billederne bør desuden være af god kvalitet. Hvis du ikke selv har mulighed for at tage billeder, findes flere såkaldte stock photos, hvor du enten kan købe eller gratis hente billeder fra nettet. Eksempler på disse sider er: www.pexels.comwww.pixabay.com, www.shutterstock.com. Når du bruger stock photos, er det dog nødvendigt at vurdere billeder med et kritisk blik, da kvaliteten indimellem svinger meget. 

Motiverende call-to-action
En annonces primære formål er at opfordre modtageren til at gøre noget eller i langt de fleste tilfælde at købe noget. Det er derfor afgørende, at din annonce motiverer til call-to-action. Et budskab, der opfordrer kunderne til at gøre noget. Her er det vigtigt, at budskaberne er motiverende, så kunderne får lyst til at følge din call-to-action. Fortæl eksempelvis kunderne, hvorfor de skal købe dit produkt, hvad de får ud af det, og hvorfor de bør slå til netop nu. Når du formulerer din call-to-action, er det bedre at udtrykke sig klart end smart. Modtageren må ikke være i tvivl om, hvad de skal gøre.


Vi har hos Grobowski designet annoncen for trykkeriet CS Grafisk, hvor vi skaber blikfang med et originalt grafisk univers og skaber call-to-action.

Følg Z-læsemønsteret
Når elementerne i din annonce skal placeres, kan det være en god idé at tage hensyn til det det såkaldte Z-mønster. Udtrykket er baseret på teorien om, at de fleste mennesker har en tendens til at scanne annoncer fra øverste venstre hjørne mod højre hjørne og herefter fortsætte blikket mod nederste venstre hjørne og videre til højre. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i dette mønster og placere nogle af de vigtigste informationer og budskaber i Z-linjen. De to øverste punkter bruges som regel til at fange modtagerens opmærksomhed, mens de to nederste ofte bruges til den førnævnte call-to-action.


Kunstmuseet ARoS har i sin annonce gjort brug af det såkaldte Z-mønster, hvor informationerne primært er placeret øverst og nederst på annoncen.

Kombinér det trykte og digitale
Skal din annonce have størst mulig effekt, er det en fordel at udvide annonceringen til flere platforme. En undersøgelse udført af PostNord i samarbejde med Ipsos og Neurons Inc viser, at annoncer har størst gennemslagskraft, når de først bliver udgivet på tryk og herefter følges op af en digital annonce. Undersøgelsen har gennem eye-tracking og hjernescanninger af 200 testpersoner påvist, at modtageren lægger størst følelsesmæssigt engagement i den trykte annonce. Her kan modtageren bedre fordybe sig i indholdet, hvor online medier derimod nemmere kan stresse og distrahere modtageren med diverse notifikationer, e-mails, sms’er, påmindelser osv. Det gør det sværere for modtageren at sætte sig ordentligt ind i budskaberne. Ifølge undersøgelsen kan det være en god idé at gøre modtageren opmærksom på din virksomhed på tryk og derefter udvide med en digital udgave af annoncen, som på den måde vil forstærke genkendeligeden og minde modtageren om budskabet. Du kan derfor være en fordel tænke begge platforme ind, når din annonce skal distribueres.

Brug for professionel rådgivning til din næste annonce? Overvej også at annoncere i vores eksklusive magasin Aarhus Panorama eller book et møde og lad os få en snak – det koster ikke noget. Hør nærmere ved at kontakte Peder van der Schaft på 30 22 33 44.