Skip to main content

Skab engagement via kampagner på sociale medier

Vi ser nærmere på, hvordan man som virksomhed kan målrette og tilpasse sine kampagner på sociale medier, så de opnår størst mulig gennemslagskraft i den sociale mediejungle.

Analysevirksomheden AudienceProject fremlægger hvert år deres omfattende undersøgelse Insights, hvor de blandt andet undersøger enkelte landes brug af sociale medier. I 2017-udgaven af Insights fremlægges det, at Facebook er det mest anvendte sociale medie i Danmark, hvor fire ud af fem danskere har en profil, hvorimod kun hver tredje dansker er på LinkedIn og hver sjette på Twitter. Undersøgelsen viser samtidig, at 27 pct. snapper løs på Snapchat og over halvdelen af den danske befolkning benytter sig af YouTube.

Dykker man videre ned i AudienceProjects undersøgelse, giver den samtidig et overblik over, hvordan danskerne benytter de sociale medier. Her er det lidt over halvdelen af danskerne, som flere gange dagligt bruger Facebook, mens hver tredje flere gange dagligt sender snaps på Snapchat, og hver fjerde der flere gange dagligt er på Instagram.

En sidste og ganske interessant pointe er undersøgelsens opgørelse over den aldersmæssige fordeling af de danske Facebook-brugere. I den unge ende af skalaen benytter hele 94 pct. af de 15-25-årige Facebook, mens to ud af tre danskere over 56 år er på Facebook. Pointen er, at Facebook er blevet en så integreret del af danskernes mediebrug og hverdag generelt, at virksomhederne kan være ret sikre på, at deres målgruppe er repræsenteret her. Også ganske ofte. Det er måske ikke nogen nyhed, men som virksomhed er det vigtigt at være opmærksom på, at man kan opnå stor gennemslagskraft igennem de sociale medier.

Engagement frem for alt
Kigger man på de ændringer, som de sociale medier har medført, handler det ofte om kommunikationen. Både hastigheden og tilgængeligheden er blevet større, og budskaberne væsentlig mere direkte. Man siger også, at de sociale medier har medført, at kommunikationen fra virksomhed til kunde er gået fra at være envejs til nu at være tovejs – og i flere tilfælde ligefrem præget af dialog.

For virksomhederne handlede det før i tiden om at bryde igennem muren på de sociale medier med et budskab, der omkredsede det, som virksomheden havde på hjerte. Nu handler det i højere grad om at lave en kampagne, som vil skabe engagement hos kunden. Eller rettere sagt; få engageret centrale personer fra virksomhedens målgruppe.

Formålet er, at budskaberne vil nå længere ud og samtidig spredes mere naturligt. I det følgende giver vi dig fire simple grundregler, som kan være med til at skabe engagement for din virksomheds målgruppe.

1. Personligt budskab
Målet med at skabe engagement hos kunden er netop, at det er kunden selv, som fører kampagnen. Det er derfor vigtigt, at kommunikationen er henvendt direkte til din virksomheds målgruppe. Forstået på den måde at man som virksomhed skal sørge for, at kommunikationen fremstår personligt relevant for den målgruppe, man ønsker at nå ud til.

Derfor skal du sørge for at se kampagnebudskaberne fra målgruppens synspunkt. Hvad er det, de ønsker? Hvad går de op i? Og hvad vil få dem til at engagere sig i din virksomheds kampagne? Det er spørgsmål, du skal overveje, når du udarbejder kampagner.

2. Værdifuldt engagement
Danskerne er som nævnt ganske hyppige brugere af sociale medier i almindelighed og Facebook i særdeleshed. De sociale medier er et sted, hvor mange ønsker at tage sig så godt ud som overhovedet muligt. Som bruger fremviser man sine interesser, hvordan man har det, og hvad man har på hjerte. Og det er noget, som man med fordel kan tænke ind i sine kampagner på sociale medier.

Når du laver kampagner, er det vigtigt at have forbrugernes behov for selviscenesættelse for øje. Kampagnerne skal skabe værdi. De skal kunne sige noget om de personer, som engagerer sig i dem. Kampagnerne skal give en opfattelse af, at hvis man liker, deler eller kommenterer en enkelt kampagne, så bliver man en del af noget vigtigt og større. På den måde sikrer man, at kampagnen føres naturligt videre.

Som full service-bureau for Bone’s Restauranterne står vi også for kædens SoMe-aktiviteter, hvor vi dagligt producerer opslag, kampagner og konkurrencer for de knap 100.000 følgere på Facebook.

3. Interessant indhold – brugernes behov
Når du skal engagere dine kunder via kampagner på sociale medier, handler det ofte om, at selve indholdet er fængende og skaber interesse. Hvis ikke – så finder kunderne bare noget andet at bruge deres opmærksomhed på. Kogt ned handler det om, at modtageren skal komme frem i lyset. Den enkelte kunde skal vise noget om sig selv, når vedkommende engagerer sig i din virksomheds kampagne.

En vigtig pointe er, at man som virksomhed gør klogt i at opnå så stor viden om sin målgruppe som overhovedet muligt. Det gør ens kommunikative arbejde nemmere. Og gør det samtidig lettere at udvælge de emner, som din virksomheds målgruppe finder særligt interessant.

4. Let tilgængelighed, nemt at dele
Vi kender det alle sammen. Det at scrolle ned igennem vores sociale medier. Få sekunder til hvert opslag – og så videre mod næste opslag, billede eller ’story’. Det er i virkeligheden de få sekunder, som alle virksomheder kæmper om. De få sekunder som kan gøre, at den enkelte bruger finder en eller anden form for interesse i din virksomheds budskab.

Vi har allerede haft fokus på indholdet. Noget andet er, at en kampagne på sociale medier gerne skal motivere handling frem for intention. Det handler om at tage modtageren i hånden og så vidt muligt hjælpe brugeren, så man ikke risikerer at miste en potentiel ny kunde.

Fremstår din kampagne for udfordrende eller er svær at afkode, risikerer du nemlig, at brugeren dropper din kampagne og kaster sig over noget andet. Og så kan alt arbejde både være spild af tid og penge. Det er derfor vigtigt, at adgangsbarriaren for din kampagne er tilpas lav, så din kunde hurtigt og gnidningsfrit har mulighed for at engagere sig med det samme. Det kan for eksempel handle om, hvordan brugeren føres videre til din virksomheds hjemmeside for yderligere information.

Ønsker du hjælp til udarbejdelse af en skræddersyet og veltilrettelagt kampagne til dine sociale medier, så ring på 88 97 70 70 eller skriv til peder@grobowski.dk. Det gælder både konceptudvikling, planlægning, udarbejdelse af materiale og udførelse.

Ja tak, ring mig op!

    Grobowski åbner kontor i Stockholm