Har din virksomhed allerede en app, eller overvejer I at få designet en app, så er det en fordel at lægge en klar strategi for appens design. Forskning viser nemlig, at brugeren på bare 20 sekunder danner sig et indtryk af din app. Derfor er der gode grunde til at fokusere på designet og give brugeren et godt førstehåndsindtryk.

Når brugeren først har dannet sig et indtryk af din app, er det svært at ændre igen. Derfor bør man allerede fra start gøre sig klart, hvordan appen visuelt skal udforme sig. Men hvad skal du egentlig være opmærksom på, når du skal designe din app? Herunder finder du en række gode råd til, hvordan du tænker design ind i din app.

Gør det enkelt uden at være kedeligt
Mange forskellige farver, skrifttyper og former skaber et uroligt design. Derfor er det en god idé at begrænse sig på det område. Det betyder dog ikke, at designet nødvendigvis behøver at være kedeligt. Tværtimod går et enkelt design rent ind hos brugeren. Du kan eksempelvis vælge en stærk farve eller en markant skrifttype og arbejde videre med den gennem hele designet. Det handler altså om at gøre brug af helt basale grafiske elementer, der gør app-designet tiltrækkende for brugeren.

Fokusér på brugervenlighed
Med et enkelt design bliver det også nemmere at skabe et brugervenligt design. Når en app udvikles, er der god grund til hele tiden at have brugeren for øje. Bliver designet for kompliceret og utilgængeligt, vil mange brugere falde fra og finde en af de tusinde andre apps, der er tilgængelige på markedet. Vil du overhale dine konkurrenter, skal brugervenligheden tænkes ind og være en del af den visuelle strategi. Overvej hvad det primære formål med appen er og sæt fokus på at skabe et design, der understøtter dette formål.

Hos Grobowski har vi blandt andet udviklet app for den faglige organisation Krifa, som giver deres mere end 200.000 kunder et brugervenligt overblik over dagpengeregler og mulighed for at tage en stress-test.

Brug tid på frontikonet
Man kan nemt komme til at udskyde designet af frontikonet til sidste øjeblik, da mange andre beslutninger umiddelbart virker vigtigere. Men frontikonet betyder mere, end man skulle tro. Det er her, brugeren danner sig det første indtryk af appen, og det bliver ofte omtalt som hovedet på appen. Der er visse forholdsregler, når frontikonet skal designes. Eksempelvis bør du undgå at skrive appens navn i ikonet. Et enkelt bogstav kan indimellem fungere, men lange ord bliver ofte rodet og uoverskueligt. Desuden er det vigtigt at skabe sammenhæng mellem frontikonet og det resterende design i appen. Brug derfor de samme farver, skrifttyper osv.

Mindsk brugen af tekst
Lange tekststykker er ofte ikke specielt velegnet til mobilen. Her kan det være en god idé at bruge ikoner i appen som erstatning for den lange tekst. Få designet dine egne ikoner, der passer til appens øvrige design, så idéen om det enkelte design stadig består. Det er dog vigtigt, at brugeren ikke er i tvivl om, hvad ikonet står for. Nogle gange kan en lille tekst tilknyttet ikonet være fordelagtig for at undgå forvirring.

Test de forskellige skærmstørrelser
Det er vigtigt at tage hensyn til de varierende skærmstørrelser og hele tiden opdatere appen, når nye skærmstørrelser finder plads på markedet. Det er ikke kun smartphones, der skal tilpasses. Også tablets og smart TVs skal gerne kunne gøre brug af appen, og derfor er det en god idé hele tiden at teste og sikre sig, at appen er velegnet til de mange forskellige størrelser og platforme, der findes på markedet.

Har du brug for hjælp til at udvikle et brugervenligt og appellerende design til din app? Hos Grobowski er vi en masse kreative hoveder, der gerne hjælper dig på rette vej. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi sammen kan skabe en gennemtænkt app