Kommunikation er efterhånden blevet en fast del af at drive virksomhed. Den kan hjælpe til med at skabe et positivt omdømme blandt forbrugerne, styrke virksomhedens sammenhængskraft og øge forretningsfordelene. Nogle virksomheder klarer ærterne selv, mens andre vælger et eksternt bureau til at løse kommunikationsudfordringerne. For nogle gange kan kommunikation ende med at blive en rutinesag, og derfor bliver nytænkning nødvendigt. Her er fem grunde til, at du måske burde outsource din kommunikation – og hvordan du kan gøre det.

1. Få nye kompetencer til samme pris
Tilknytningen af et eksternt kommunikationsbureau tilføjer en lang række kompetencer, som din virksomhed ikke selv er i besiddelse af. Uden nødvendigvis at være et dyrere alternativ til at investere flere ressourcer i at oprette egen kommunikationsafdeling eller varetage kommunikationen personligt.

For især små- og mellemstore virksomheder er det et perfekt alternativ til ansætte flere nye medarbejdere med speciale i kommunikation. Hvis du ser på pris i forhold til kvalitet og effektivitet, bliver det pludselig en bedre forretning at outsource.

2. Vælg hvilke kommunikationsopgaver, der skal outsources
Først bør du se nærmere på, hvilke dele af din kommunikation du ønsker at outsource. Dernæst kan du vælge, hvilket bureau der bedst passer ind i dit budget. Har du f.eks. behov for hjælp til intern eller ekstern kommunikation? Administration af sociale medier? Håndtering af pressehenvendelser? Grafisk opsætning af tryksager?

Vælg et enkelt bureau, som kan levere det hele samlet, hvis du har flere opgaver, som skal løses. Et bureau som Grobowski er specialiseret inden for flere områder, så du nemt kan samle alle dine aktiviteter ét sted til en overkommelig pris.

3. Find den bedst egnede kandidat
Alt efter hvilke opgaver, som skal outsources, bør man kigge på kommunikation- eller reklamebureauet erfaring inden for dit område. Har de arbejdet med virksomheder lignende din egen eller inden for samme branche, og hvordan var resultatet? De fleste reklamebureauer har en portefølje af cases liggende online, hvor du kan få et overblik.

Mange tror fejlagtigt, at et stort kommunikationsbureau er det sikre valg. Men det er langt fra altid tilfældet. Med flere kunder kommer flere prioriteter, og det kan derfor hurtigt vise sig, at et stort bureau ikke tager sig den tid, som de bør, til at løse din virksomheds opgaver. Her kan en tæt dialog med et lille reklame- eller kommunikationsbureau skabe bedre kemi.

4. Lad potentielle partnere vise deres værd
Først og fremmest er møder den bedste måde at skabe nye relationer på inden for kommunikationsbranchen. Her kan de potentielle partnere vise, hvilke kompetencer, de ligger inde med og komme med deres idéer til, hvordan opgaven løses.

At finde det perfekte kommunikationsbureau kan på mange måder være om at tage på et stævnemøde. Et af de vigtigste kriterier er, at der skal være en forventningsafstemning mellem din virksomhed og bureauet . Uanset hvor attraktiv og kompetent din partner er, går det ikke, hvis der er store uoverensstemmelser mellem jer.

5. Nytænkning og kreativitet
Et andet parameter, som kan være vigtigt i valget af bureau til reklame og kommunikation, er nytænkning og kreativitet. Det er her, du skal kunne mærke, at der er kommet nye kræfter til udefra. Det eksterne kommunikationsbureau skal helst have et par andre briller på, end du har, når det kommer til at løse udfordringerne.

Vælg det bureau, som du mener bidrager med et skævt, overraskende eller innovativt bud på, hvordan kommunikationsudfordringen kan løses. Det er en fin indikator for, at den eksterne partner skaber ny værdi, i stedet for at bliver hængende i de selv samme dyder, din virksomhed altid har haft.

 

Hos Grobowski har vi kompetencer inden for et bredt område af kommunikation. Det betyder, at du kan samle alle dine reklame- og kommunikationsrelaterede opgaver ét sted og forvente den helt rette ekspertise – endda til en overkommelig pris. Kontakt os, hvis du vil høre mere.