Mens mængden af tilgængelige data er steget, har medierne mindre tid end før til at lave dybdegående journalistik. På samme tid kæmper journalisterne med at komme først ud med interessante historier. Med datadrevet PR kan du vende tendensen til din fordel og øge dine chancer for at opnå plads i mediernes spalter.

Pressestrategisk arbejde handler om meget mere end at skrive pressemeddelelser, sende dem ud til relevante medier og krydse fingre for omtale. Det handler om at dykke ned i værktøjskassen, arbejde med nyhedskriterierne og finde den gode PR-historie. Men selvom man ved, hvordan man skal bruge værktøjerne, har det ikke nogen nytte, hvis man ikke er i besiddelse af de rette materialer, der skal bygges med.

Ved hjælp af datadrevet PR kan du tage din presseindsats til nye højder. Kort sagt, er data dine søm og skruer, som skal komplementere din pressehistorie. Elementer, som er med til at øge chancen for, at din historie vækker journalisternes interesse – og i sidste ende munder ud i omtale i medierne. Herunder finder du en række råd til, hvordan du kan få spalteplads i medierne ved hjælp af datadrevet PR.

Understøt din historie med data
Som nævnt før har pressen sjældent tid til at finde frem til data og undersøge tendenser selv – og det er de færreste journalister, der selv finder frem til de historier, som offentliggøres i avisen eller online. Artikelidéer er derimod ofte en mangelvare, som landets redaktioner i stedet modtager i form af pressemeddelelser fra virksomheder, organisationer og Danmarks Statistik. Historier med tendenser fra aktuelle rapporter får ofte succes – og det er derfor, du skal tænke i datadrevet PR.

Data er et vigtigt element i din pressemeddelelse, som øger dine chancer for at få presseomtale. Med disse hjælper du journalisten på vej ved at pege på en bestemt tendens, som understøtter din vinkel på historien. Arbejder du i en større virksomhed, arbejder du sikkert allerede med data i en eller anden form. Måske bruger I data som del af jeres produkt eller til at forbedre det. Hovedpointen er, at du skal være klar til at dele din virksomheds data med medierne. Eller at du har sans for at finde relevante data, hvor din virksomhed kan fungere som den gode case på en tendens.

1. Find data, der er brugbare for læserne
Ingeniørvirksomheden Niras er et godt eksempel på en virksomhed, der udnyttede sin egen data til at skaffe presseomtale, der på samme tid skaber værdi for læserne. I 2016 udsendte virksomheden et såkaldt ’mudderkort’ i forbindelse med Roskilde Festival. Med kortet kunne festivalgængerne få et overblik over, hvor der var størst risiko for oversvømmelse på festivalpladsen og derved undgå de værste områder, når de skulle sætte deres telt op.

Niras udsendte en pressemeddelelse med kortet, der endte med at blive bragt i store medier som Politiken, Jyllands-Posten, TV2 og MetroXpress. Omtalen betød en 17-dobling af trafikken til virksomhedens hjemmeside på en fredag. Foto: Niras

Et andet eksempel kommer fra Momondo.dk, der er Danmarks største rejsesøgemaskine. Ved at analysere 7,5 milliarder flypriser indsamlet fra deres samarbejdspartnere fandt de frem til, at det billigste tidspunkt at bestille en rejse på gennemsnitligt er 53-60 dage før afgang. På den måde kan man være heldig at spare op til 30 pct. på sin flybillet. Momondo skabte derved PR, der igen var værdifuld for ikke kun dem selv, men også for deres målgruppe. Det var en historie, som medierne igen fandt interessant. Undersøgelsen udkommer nu årligt, og er på mange medier en genganger, når sommerferien står for døren.

Momondo skabte PR, der var værdifuld for ikke kun dem selv, men også for deres kunder. Udover at sammenligne data, kom virksomheden også med gyldne tips til, hvilke dage der er billigst at rejse – blandt andet tirsdag aften i stedet for lørdag eftermiddag. Foto: Momondo

2. Grav i eksterne data til din PR-historie
Er du en del af en mindre organisation, kan det være svært og dyrt at investere tid og penge i at indsamle data. Dertil kan det være en udfordring at være relevant i kraft af virksomhedens størrelse. Det kan være, hvis man for eksempel ikke har et stort nok kundegrundlag til at bevise, at en tendens er overordnet og ikke kun finder sted i din virksomhed. Her kan det være en idé at indhente data fra andre, eksterne kilder, som er troværdige, såsom Danmarks Statistik.

Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) bad på et tidspunkt Grobowski hjælp om at få omtale i medierne. DKK er et samarbejde mellem nogle af Danmarks største kulturelle institutioner, men foreningen havde endnu intet data tilgængelig i PR-øjemed. Vi valgte derfor at researche området og fandt frem til en aktuel undersøgelse fra Danmarks Statistik, der viste, at hver fjerde teatergænger er unge under 25 år. En tendens som Danske Koncert- og Kulturhuse havde mulighed for at agere erfarings-/partskilde på.

Presseindsatsen mundede ud i en længere artikel om tendensen i blandt andet Politiken og Jyllands-Posten med Danske Koncert- og Kulturhuse som bærende kilde. Artiklen understøttede organisationens mål om at etablere sig som en markant spiller på kulturområdet i Danmark.

3. Visualiser dine data
Ved at visualisere dine data, hjælper du læserne med at afkode dit budskab. Datavisualisering skaber kæmpe opmærksomhed for mange virksomheder – og det er nærmest blevet en selvfølge at visualisere sine undersøgelser i en eller anden grad – eksempelvis ved hjælp af video, grafik eller foto. De sociale medier er selvfølgelig en oplagt kanal til denne form for indhold – men det er også oplagt at bruge som krog i en pressemeddelelse for at fange journalisten.

Video-infographics har blandt andet bidraget til stor succes på Facebook og LinkedIn for World Economic Forum, som er en international handelsorganisation. På samme tid deler de større undersøgelser, hvor de benytter grafer og kurver til at vise en bestemt udvikling. Ved at specialisere sig i at skabe et visuelt univers omkring deres data, har organisationen opnået en status som ekspertkilde blandt deres følgere. Mest af alt fordi dataene er nemme at afkode for alle og enhver.

World Economic Forum har skabt stor succes med sine infographic-videoer, som ses af tusindvis af mennesker kloden rundt. Har du måske data, der kan omdannes til infographics, som din virksomhed kan være afsender på?

4. Gør din research
Processen for datadrevet PR er ganske simpel. Men det sværeste er at indsamle og koble data sammen med din virksomheds historie. Før du for alvor påbegynder en presseindsats med data involveret, er det vigtigt, at du gør din research ordentlig. Benytter du ikke data fra troværdige kilder, mister du og din virksomhed måske selv troværdighed over for medierne – og det kan mindske dine chancer for at opnå succes med en pressemeddelelse i fremtiden.

Husk derfor at indsamle data fra troværdige kilder som Danmarks Statestik, større NGO’er, brancheorganisationer og lignende.  Nogle gange kan det endda være en fordel at vente på at relevante data bliver offentliggjort. På den måde opnår du både aktualitet og væsentlighed – hvis du kommer først med historien til medierne, vel at mærke. Danmarks Statistik har eksempelvis en oversigt over kommende publikationer, som du kan drage nytte af.

 

Vil du have hjælp til din PR-indsats? Grobowski har specialiseret sig inden for målrettet pressestrategi. Vi tror så meget på egne evner, at vi tager 75 pct. af den økonomiske risiko på en presseindsats. Læs mere om vores ‘No cure – Low pay’ model.