E-mailen har efterhånden mange år på bagen, men alligevel bevises det gang på gang, at den fortsat er en af de vigtigste platforme til markedsføring og kommunikation. Vi har udarbejdet en række tips til, hvordan du kommer igang med at kommunikere til din målgruppe ved hjælp af online nyhedsbreve og kampagnemails.

E-mail er langt fra død. Hvor overraskende det end lyder, så er det rent faktisk en af de kommunikationsplatforme, som vi er sikre på vil eksistere mange år endnu, mens andre medier løbende ændrer sig og i nogle tilfælde forsvinder.

E-mail marketing er derimod en disciplin, som ikke har ændret sig markant gennem årene. Selvom det er tilfældet er denne form for markedsføring mere relevant end nogensinde før. Med et nyhedsbrev kan du skabe en direkte kanal ud interesserede brugere, og med kampagnemails kan du øge dit salg betragteligt. Tal fra Convince & Convert viser, at intet mindre end 44 pct. af forbrugerne har foretaget et køb baseret på en kampagnemail, som de har modtaget.

Men konkurrencen er taget til i online-universet. For selvom potentialet er enormt, er det blevet sværere at få læsernes opmærksomhed over e-mail. Mere end 84 pct. af al trafik på platformen er rent faktisk spam, der er alt andet end interessant for læseren. Vi giver dig her en række værktøjer til at lave et nyhedsbrev, som skiller sig ud i forhold til støjen fra dine konkurrenter og sidste ende bliver læst.

Vælg din platform
Før du overhovedet begynder at sende dine kampagnemails ud, bør du vælge den rette platform til at håndtere det. Der findes utallige værktøjer online – nogle af løsningerne koster penge, mens andre er gratis. Kvaliteten og brugervenligheden varierer meget, men hvis du blot vælger nogle af de større udbydere, skulle læringskurven gerne være tilforladelig.

Nogle af de mest anvendte platforme til e-mail marketing er MailChimp, Sender, GetResponse og Campayn. Alle med deres fordele og ulemper. Vi anbefaler MailChimp som en all-round-løsning, da det er et effektivt og på samme tid brugervenligt værktøj med en fin online brugerflade. Her har du mulighed for at udsende nyhedsbreve og kampagne-mails, og se hvordan de klarer sig statistisk set – både i forhold til tidligere kampagner og i forhold til din branche.

Udarbejd en identitet
Først bør du udarbejde en grafisk identitet til dit nyhedsbrev eller kampagnemail, så dit brand bliver genkendeligt på tværs af platforme. Det er bedst, hvis du udarbejder en identitet til e-mailen, der tager udgangspunkt i din virksomheds eget design – og på den måde skaber associationer mellem din mail og brand. Men du kan også afprøve nye farver og fonte. Det vigtigste er, at du er konsekvent i designet.

Udover det, så skal du også finde et tema til din mail. Det er med til at skabe en overensstemmelse af indholdet i dine nyheds- og kampagnemails. For eksempel udsender vi nyhedsmails for Bone’s. Vores tema for disse mails tager ofte udgangspunkt i USA og aktuelle events og højtider. Det kan eksempelvis være Superbowl eller Thanksgiving.

Skab værdi for din læser
For at skræddersy et nyhedsbrev eller en kampagnemail, som din modtager har lyst til at læse, skal du fra dag ét skabe værdi med det indhold, som du leverer. Det kan enten være ved at fremsende relevante nyheder eller eksklusive tilbud, som læseren ikke finder andre steder. Derudover bør du fokusere på kvalitet over kvantitet. I stedet for at sende fem mails om ugen, bør du måske sende én.

Mediet Aarhus Panorama, som ejes og drives af Grobowski, har tusindvis af abonnenter på Mandagsmailen, som er en ugentlig guide til kulturtilbud i Aarhus. Værdien skabes af, at læseren hurtigt kan få et overblik over, hvilke kulturelle events der er i byen på ugentlig basis. Derudover administrerer vi Bone’s nyhedsmail, hvor værdien skabes af de eksklusive tilbud og brugerinddragende konkurrencer. Med hårdt arbejde har vi opnået en åbningsrate på 50 pct.

Foto & video
En af de bedste måder at skabe interesse for dit nyhedsbrev er ved hjælp af indholdet. E-mailplatformen byder efterhånden på et hav af muligheder for at inkludere indhold i dine mails. Husk derfor at bruge billeder og video til at fange dine modtagere. For ærligt talt, hvor mange nyhedsbreve abonnerer du på, der kun består af tekst? Pexels.com og Pixabay.com er begge fantastiske til at finde gratis billeder. Undersøgelser viser desuden, at videoindhold i e-mailen øger åbningsraten med 280 pct.

Hvis du har mulighed for at filme og redigere, er video et fremragende medie til at fange og fastholde dine abonnenter. Det bidrager med et frisk pust af indhold, som adskiller sig fra tekst og foto. Upload dine videoer og benyt embed-funktionen til at indsætte dem i mailen gennem din markedsføringsplatform.

Vær præcis i emnefeltet
Emnefeltet er et af de vigtigste elementer i din e-mail. Undersøgelser viser, at intet mindre end 35 pct. af modtagerne beslutter om de skal åbne en e-mail udelukkende ud fra den tekst, der står i emnefeltet. Husk derfor at være ærlig og præcis, når du skal skrive om indholdet i din e-mail. For hvis du skuffer, kan det i sidste ende betyde, at læseren ikke åbner den næste mail, som du sender.

Men i sidste ende er der kun én ting at gøre. Du skal prøve dig frem. Alt efter hvilken målgruppe, du har at gøre med, er der store forskelle i, hvilke præferencer den har i forhold til indhold. En af de bedste fremgangsmåder er derfor at teste dine mails og finde ud af, hvilke der har de bedste åbningsrater. Fortsæt med det, der virker, og stop med det, der ikke virker.