Skip to main content

6 designs og materialevalg til din emballage

Emballagen er et af de vigtigste aspekter af dit produkt. Nogle vil gå så langt at sige, at emballagen er ligeså vigtig som produktet selv. Dit produkts emballage skal nemlig invitere din målgruppe til at købe dit produkt ved at tage udgangspunkt i din virksomheds identitet og brand.

Vi har alle oplevet at stå ved supermarkedshylden og valgt eller fravalgt et produkt udelukkende på grund af dets emballage. Emballagen er en af de største grunde til de valg vi som forbrugere træffer – uanset om vi er ude efter et discount- eller kvalitetsprodukt.

Der findes utallige løsninger, når du skal vælge emballagen til dit produkt. Men det er ikke alle former for stilarter og materialer, der passer til alle produkter. For du skal være opmærksom på at vælge et design til emballagen, der stemmer overens med din virksomheds identitet og produktets egenskaber. Vi har fundet frem til en række trends og udtryk, som du kan tage afsæt i, når du skal designe din produktemballage.

Vintage
Vintage er ideelt for brands, der vil appellere til forbrugerne med et ’old-school’ udtryk, og netop denne form for design har trendet de seneste år. Vintageemballage fortæller forbrugerne, at dit brand har en lang historie bag sig – og at det står for en kvalitet, som er blevet finpudset gennem mange år. På samme tid står udtrykket i kontrast til den moderne masseproduktion og afspejler en eksklusivitet og autenticitet, som egner sig til specialprodukter.

Minimalisme
Minimalistisk design af produktemballage trender også. Det ses tydeligvis på supermarkedshylderne, hvor producenterne er begyndt at anvende færre grafiske elementer og farver på forsiden af deres produkter. Forbrugerne har nemmere ved at afkode en enkelt indpakning med et kort og enkelt budskab. Og det kan medvirke til, at dit produkt hurtigere bliver spottet på hylden i supermarkedet.

Gasthaus er navnet på en serie af økologiske sodavand i et minimalistisk emballagedesign. Grundtanken bag Gasthaus er et nordisk ideal om renhed, enkelthed og høj kvalitet. Hos Grobowski udviklede vi en eksklusiv og minimalistisk profil til Gasthaus. 

Eksklusivitet
Ønsker du, at dit produkt skal udtrykke eksklusivitet, er det en god idé at undgå plastik – og det behøver heldigvis ikke at koste kassen. Træ er et af de mest miljøvenlige råstoffer, der findes og et godt alternativ, som giver et rustikt udseende og en opfattelse af, at der er kælet for designet. På samme tid udtrykker det også økologi og miljøvenlighed. Glas er derudover også et fantastisk materialevalg. Udover at være et naturligt materiale, er det også 100 pct. genanvendeligt. Og så har det en bestemt klarhed og hård tekstur, som giver et eksklusivt touch.

Funktionalitet
Produktemballage handler om meget mere end farver, tekst og godt udseende. Det handler om at skabe en oplevelse for kunden, som kan være en forlængelse af selve produktet. Samtidig med at det kan være en sjov gimmick, kan det også bidrage til, at dit produkt huskes af forbrugeren. Noget så simpelt, som at Coca-Cola med deres Share a Coke-kampagne printede navne på deres flasker, øgede virksomhedens salg markant tilbage i 2013. Funktionaliteten var her, at produktet blev gjort personligt og nærmest en form for gave. Prøv derfor at opfinde nye brugsmuligheder for din emballage, når den er åbnet og produktet brugt.

Inuacare skaber unikke, eksklusive og økologiske hår- og hudplejeprodukter. Produkterne er baseret på grønlandske urter og planter, som alle har en lindrende, plejende og helende virkning på hud og hår. Grobowski står blandt andet bag den grafiske identitet og emballagedesign.

Livsstil
Emballagen er ikke blot noget, som er til for at holde vores produkt eller vise, hvor det er fra. Det er også noget, som vi har stående i hjemmet, og som udtrykker vores livsstil. Det ses eksempelvis i køkkenet, hvor blandt andre Nicolas Vahé har haft succes med sine salt-, peber- og krydderkværn. Lad dit brand og din emballage udtrykke en følelse og livsførelse, som projiceres gennem det. Og gør dit brand til noget, som forbrugerne har lyst til at fremvise over for andre. På den måde skaber du både reklame i hjemmet og ambassadører for dit produkt.

Bæredygtighed
Plastik er praktisk og billigt. Men ved at benytte alternativ emballage, har du mulighed for at styrke din virksomheds CSR-profil. Forbrugerne er blevet mere opmærksomme på, hvordan de forbruger plastik – og hvordan det påvirker verdenshavene og miljøet – og det er din mulighed for at blive first-mover. Mens alternativer er begyndt at strømme ind på markedet, er det samtidig blevet billigere at skifte plastikken ud. Det kan eksempelvis være miljøvenlige materialer som glas, pap og træ.

Har du brug for hjælp til at udvikle et eksklusivt, bæredygtig eller minimalistisk design til dit produkt? Hos Grobowski er vi en masse kreative hoveder, der gerne hjælper dig på vej. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi sammen kan skabe et grafisk udtryk, der både begejstrer og tiltrækker din målgruppe. 

Ja tak, ring mig op!

    Grobowski åbner kontor i Stockholm