Skip to main content

6 tips til godt indhold i dit medlemsblad

En velfungerende kommunikation kan være nøglen til at styrke din organisation. Med et medarbejdermagasin eller medlemsblad kan du skabe en følelse af medejerskab og forståelse for dine visioner hos medarbejdere eller medlemmer. Vi giver dig 6 tips til, hvordan du kan udforme indholdet i dit magasin og øge sammenhængskraften i din organisation.

Historisk set har medarbejdermagasinet eller medlemsbladet altid været den hellige gral i virksomhedens kommunikationsafdeling. Ved hjælp af disse kan man fortælle de gode historier – som normalt ikke når ud til alle interessenter i organisationen – og derved skabe sammenhængskraft mellem medarbejdere og medlemmer.

Gallups Q12 Index, der er baseret på 30 års research med 17 millioner medarbejdere involveret, identificerer 12 nøgleelementer, som kan forbindes med succesfuld virksomhedsdrift. Ser man nærmere på indekset, kan en stor del af dem adresseres gennem et internt magasin, hvori du kan styrke den interne kommunikation i virksomheden – for eksempel ved at kommunikere din virksomheds budskaber og skabe et bånd imellem medarbejderne.

Gallups Q12 Index

  1. Ved du, hvad der forventes af dig på din arbejdsplads?
  2. Har du materialerne og udstyret til at udføre dit arbejde ordenligt?
  3. Har du mulighed for at gøre, hvad du gør bedst, på dit arbejde?
  4. Har du i løbet af de sidste syv dage modtaget anerkendelse eller ros for at udføre et godt stykke arbejde?
  5. Ser din overordnede og kolleger på arbejdspladsen ud til at bekymre sig for dig?
  6. Opmuntrer andre på din arbejdsplads dig til at udvikle dine kompetencer?
  7. Tages din mening seriøst af dine overordnede og kolleger på arbejdspladsen?
  8. Får din arbejdsplads’ mission/vision dig til at føle, at dit arbejde er vigtigt?
  9. Er de andre medarbejdere i virksomheden opsat på at udføre kvalitetsarbejde?
  10. Har du en bedste ven på din arbejdsplads?
  11. Har nogen talt med dig om din udvikling på arbejdspladsen det seneste halve år?
  12. Har du haft mulighed for at lære og udvikle dig det seneste år på arbejdspladsen?

Interessant indhold
For at få succes med et medarbejdermagasin kan du med fordel tage udgangspunkt i ovenstående indeks og se på, hvordan dit indhold kan understøtte det. Det er desuden vigtigt, du sikrer dig, at magasinets indhold er relevant og underholdende for målgruppen. Til trods for at det er et magasin, er det ikke nødvendigvis det bedste medie til at udgive de nyeste nyheder i, fordi mediet ofte har en lav udgivelsesfrekvens. Men det er stadig en kanal, som kan bruges til at berøre et hav af relevante emner, som medarbejderne eller medlemmerne finder spændende. Herunder er 6 tips til, hvordan du skaber et relevant medarbejder- eller medlemsmagasin.

1. Promover din organisations ‘why’
Hvis du har arbejdet med markedsføring før, har du med sikkerhed fået tudet ørerne fulde af Simon Sineks ‘Gyldne cirkel’. Og selvom modellen kan virke lidt triviel, er det alligevel en vigtig teori i forhold til ekstern såvel som intern kommunikation i en organisation. Ved hjælp af magasinet kan du demonstrere medarbejdernes eller medlemmernes rolle i at hjælpe organisationen til at opnå sin vision og mission, samtidig med at du promoverer følelsen af ejerskab og mening i det arbejde, de udfører. På samme tid kan du også dele historier fra enkelte medarbejdere, som handlede på baggrund af de værdier, som din virksomhed forsøger at udvise.

2. Historie og fakta
Driver du en større organisation med nogle år på bagen, har du helt sikkert nogle medlemmer eller medarbejdere, som ikke kender organisationens historie. Fortæl historien ved hjælp af visuelle tidslinjer, der fortæller om nogle specifikke milepæle. Hvor mange medlemmer har I? Hvorfor blev organisationen oprettet? Hvor stor en omsætning har virksomheden? Hvor mange kunder/medlemmer betjener I dagligt? Historien kan ligeledes være nyttig til at indvie nye medlemmer eller medarbejdere i organisationen.

3. Nyheder fra fællesskabet
Hver dag løser enkelte medarbejdere eller medlemmer store opgaver og udfordringer. Og ofte kan det ende ud i en god historie, som måske kan inspirere resten af organisationen. Medarbejderhistorier lægger op til, at du vender spotlyset ud mod dem, som gør en forskel i organisationen eller virksomheden. Det kan være ved hjælp af små, sjove interviews eller voxpops, der kortlægger nogle personlige eller professionelle mål, som medarbejderne eller medlemmerne har opnået. Det er en fantastisk måde at fejre hinanden på, hvor organisationen på samme tid får et indblik i andres kompetencer og drømme.

4. Fortæl dine medarbejdere om deres fordele
For at øge dine medarbejdere eller medlemmers tilfredshed med organisationen kan du fortælle dem, om alle de goder, som de har ved at være medlem eller som ansat i din virksomhed. Langt størstedelen af alle organisationer formår ikke at fortælle medarbejderne om deres goder – og hvordan de eksempelvis tilmeldes dem. Det kan være i form af personalerabatter, pensionsgoder eller noget helt tredje, som er tilgængelige for alle ansatte eller medlemmer i organisation. Eller måske en bonus, som medarbejderne har fortjent, fordi de har klaret det exceptionelt i en periode.

5. Spørgerunder blandt medarbejderne
Med en rundspørge kan du få et indblik i, hvad virksomhedens eller organisationens medarbejdere eller medlemmer er både glade for og utilfredse med. Og ved at publicere resultatet i dit magasin får du mulighed for at promovere de positive sider af din organisation eller virksomhed. Er der noget, som medarbejderne eller medlemmerne er positive stemte over for, kan du lave interviews med dem omkring hvorfor. Og hvis der er utilfredshed på nogle områder kan man også berøre disse. Vigtigst af alt er, at alle får en stemme – og at du viser, at din organisation arbejder konstruktivt med eventuelle udfordringer.

6. Del de søde ord fra virksomhedens kunder
Der findes intet bedre end at få et kompliment – både personligt og som enhed. Et kompliment kan hjælpe på moralen og øge motivationen blandt medarbejdere. Det samme gælder, hvis du driver en organisation med medlemmer inden for samme faggruppe. Ved at dele responsen fra kunder til dine medarbejdere eller medlemmer skaber du en positiv stemning omkring det arbejde, som læserne udfører i det daglige.

Har du brug for hjælp til at lave dit eget medlemsblad eller medarbejdermagasin? Vi står for redaktionelt produktion af tekster og artikler såvel som grafisk opsætning og tryk af magasinet. Vi står allerede bag vores helt eget magasin Aarhus Panorama samt MANDAT, som er Århus Lærerforenings magasin til organisationens medlemmer. Kontakt os for at høre mere.

Ja tak, ring mig op!

    Grobowski åbner kontor i Stockholm