Vi bruger dem hver dag – hjemmesider. Men for de fleste virker det abstrakt, hvordan teknikken bag en hjemmeside egentlig fungerer. Så hvad du gør du, hvis du for eksempel skal designe en hjemmeside? Lad os guide dig igennem processen med 5 helt konkrete trin, så du kan skabe fundamentet for din nye hjemmeside.

1. Opret domæne og webhotel

En hjemmeside kræver naturligvis et domæne, som dine brugere kan søge efter. Det oplagte for de fleste er at vælge dit virksomhedsnavn efterfulgt af .dk eller .com, men da internettet har eksisteret kommercielt siden 1995, er de fleste gængse domænenavne allerede optaget. Så det kan muligvis være en udfordring at finde det helt rette domænenavn til din hjemmeside. Er det ønskede domæne allerede optaget, kan du også overveje at kontakte ejeren for at undersøge, om vedkommende er interesseret i at sælge det.

Du kan købe domæner hos de fleste hostingudbydere, hvor nogle af de største herhjemme er one.com, unoeuro.com og dandomain.dk. Hos Grobowski benytter vi oftest one.com til vores kunder, da de har en intuitiv brugerflade og yder en rigtig god support. Hos din foretrukne hostingudbyder tilkøber du også et webhotel, som praktisk talt er din hjemmesides harddisk til alle de filer, du uploader på sitet. Det er samtidig muligt at tilkøbe personlige mailadresser, backup af din hjemmeside og meget mere.

2. Byg skelettet

Når du skal designe en hjemmeside, er det en god idé at begynde med skelettet. Hvordan skal startsiden se ud? Og hvilke undersider skal hjemmesiden have? Tegn derfor en skitse, hvor du opbygger elementerne for de forskellige sider en efter en. Overvej hvilke funktioner, der er vigtige for hjemmesiden. Skal der være en smart søgefunktion, en visuel drop-down menu eller en blog til dine indlæg? Noter alle krav til hjemmesidens funktioner, inden du går i gang.

Men funktionalitet er ikke alt. Du gør samtidig klogt i at tænke i de æstetiske rammer. Om hjemmesiden skal have et stramt og minimalistisk udtryk, eller om det derimod skal være spraglet og signalere kreativitet. Netop de overvejelser afgør nemlig, hvordan opbygningen af hjemmesiden skal tage form.

3. Køb et tema

Skitsen til din hjemmeside er udformet, og nu er det tid til at konkretisere det Har du ressourcer og økonomi til det, kan du vælge at designe din hjemmeside i et program som eksempelvis Photoshop og efterfølgende kode den fra bunden. På den måde får du en helt unik hjemmeside, men det er en tidskrævende proces, hvor du får behov for assistance fra en grafiker og webudvikler.

Alternativet er, at du i stedet tilkøber et hjemmesidetema til et Content Management System, som eksempelvis WordPress. Et hjemmesidetema er en skabelon, som du kan bygge dit site op omkring. Temaerne er designet og kodet, så du har et skelet, som du kan forme i forskellige retninger alt efter dine behov til hjemmesiden. Hos Grobowski anbefaler vi, at du eksempelvis bruger themeforest.net til at søge efter temaer. De har tusindvis af temaer at vælge imellem, og du kan filtrere efter, om hjemmesiden skal bruges til et medie, et hotel, en frisør, en fotograf osv.

Når du udvælger et tema, er det en god idé at prioritere god tid til research, så du får valgt det rigtige tema fra start. Det kan du gøre ved at vurdere temaets ratings, lave previews, læse brugeranmeldelser, eftertjekke udviklerens grad af support osv. Foretager du ikke en ordentlig research, risikerer du at spilde både tid og penge. Når det er sagt, er temaerne relativt billige til en pris på omkring 350 kroner, hvor du vel og mærke får rigtig meget ”kode for pengene”. Har du zoomet ind på et tema, som eventuelt mangler en nødvendig funktionalitet, som eksempelvis en kalenderfunktion eller et bookingsystem, kan du muligvis tilkøbe et såkaldt plugin, som kan løse det for dig. Her er codecanyon.net en rigtig fin platform til at finde gode plugins til fornuftige priser.

4. Producer dit indhold

Nu har du styr på dit domæne, dit webhotel og dit tema. Næste skridt er at producere indhold til din hjemmeside. Der skal fængende tekster til, og har du ikke selv kompetencerne, kan det være en god idé at tilknytte en tekstforfatter, der kan sætte ord på dine budskaber. Du skal samtidig være opmærksom på, at din hjemmeside skal være søgemaskineoptimeret, og her er det vigtigt, at dine tekster er tilpasset efter Googles algoritmer. Sørg derfor for at bruge de vigtigste nøgleord i en tilstrækkelig grad, så dit site bliver honoreret af søgemaskinerne.

Skarpe tekster er vigtige, men det er skarpe billeder også. Tillader budgettet det, anbefaler vi klart, at du kobler en fotograf på opgaven, som kan skyde unikke og professionelle billeder til din hjemmeside. Har du ikke budget til det, kan du i stedet tilkøbe såkaldte stock photos fra udbydere som eksempelvis istockphoto.com eller shutterstock.com. Et tredje alternativ er at anvende royalty free billeder fra for eksempel pexels.com eller unsplash.com. Du kan i øvrigt også finde gratis ikoner og grafik hos flaticon.com. Så mulighederne er mange, hvad enten dit budget er stort eller småt.

5. Opbyg din hjemmeside

Nu er det tid til, at du skal opbygge dit site i et Content Management System som eksempelvis WordPress. Du kan meget simpelt installere WordPress gennem brugerfladen på one.com. Herefter uploade du din hjemmesidetema-fil i WordPress, og så er du ellers klar til at gå i gang med selve opbygningen af startsiden, menustrukturen og undersiderne. Mange temaer er relativt brugervenlige, når du skal bygge din hjemmeside op, men har du ikke arbejdet i et system som WordPress tidligere, anbefaler vi, at du får professionel hjælp.

Ønsker du professionel rådgivning til opbygningen af din hjemmeside, er du meget velkommen til at kontakte Grobowski på 8897 7070 eller hej@grobowski.dk. Du kan også læse vores tidligere blogindlæg: “5 tips til hvordan du optimerer dit webdesign” eller læse mere om vores kompetencer her